.: tik tok :.

Daisypath Friendship tickers

.: since that day :.

Daisypath Anniversary tickers

Jiwa

En N & Lia's Baby

Lilypie Premature Baby tickers

Wednesday, July 29, 2009

sekadar di fikiran.

okay. entri kali ni agak berat la bagi sesiapa yang kurang berminat dengan politik tanah air. tak kesah la kalau tak berminat atau tak nak ambil tau pasal politik. itu terpulang pada individu masing masing tapi yang penting, mengundi itu salah satu kewajipan kita.

kita kena pilih siapa pemimpin yang kita fikir kan layak untuk memimpin kita. tak boleh sekadar 'biarla, malas la. ramai lagi orang yang boleh mengundi'.

tapi tidaklah pula sampai aku suruh masuk perarakan ke, rusuhan ke, perhimpunan ke. tidak. guna akal fikiran yang tuhan bagi aku rasa dah lebih dari cukup. iya la. kalau nak pilih pemimpin, pilihlah yang betul betul boleh memimpin, bukan sekadar luaran saja. dalaman pun penting.

kalau sibuk cakap pasal islam hadhari tapi isteri sendiri belum sempurna auratnya, apa cerita? kalau cerita pasal hukum hudud, mula lah nak menentang.

'tak boleh! hukum hudud kejam! kesian anak anak. kesian isteri.'

'tak boleh hukum hudud! kalau potong tangan siapa nak tanggung keluarga?'

'tak boleh! jangan! nanti kalau ada perempuan dirogol tak boleh bicara. tak cukup saksi.'

aku petik sedikit kata kata dari Ustaz Azhar Idrus mengenai hukum hudud:

Jika disebuah negara yang tidak melaksanakan hukum hudud seperti negara kita ini pesalah yang dijatuhkan dengan hukuman selain hudud tidak lagi akan dikenakan hudud pada akhirat dengan syarat ia telah bertaubat dengan taubat nasuha.

Adapun pesalah yang tidak dikenakan hukum hudud dan tidak pula bertubat maka ia akan dikenakan hukuman sekali lagi di akhirat nanti jika Allah swt tidak memberi keampunan kepadanya. Begitu juga pesalah yang telah kena hudud di dunia tetapi tidak bertaubat.

Jadi pesalah tidak bertanggung jawab kenapa tidak kena hudud di dunia. Pemerintahlah yang bertanggung jawab dihadapan Allah swt nanti.



tapi kalau luaran saja yang baik, tak boleh jugak. bercakap berapi api jangan buat itu, jangan buat ini. haram. tak boleh. tapi bila berceramah, semua perkataan keluar.

aku bukan cakap kosong. aku pernah pergi ke ceramah ceramah politik tak kira lah sayap kanan atau kiri. yang kanan rasanya tak la susah sangat sebab mana mana saja kau boleh dengar. untuk sayap kiri sedikit thrill la.

thrill tu biasa nya bermula dari rumah. mana ada ibu yang suka suka bagi satu satunya anak perempuan dia keluar, pergi dengar ceramah yang rata ratanya jantan. tapi alif sporting. alif cakap ' takpelah. biarlah dia nak ikut. siapa tahu suatu hari boleh jadi serikandi. kalau pun bukan serikandi negara, serikandi keluarga pun sudah cukup.'

wah.

aku apa lagi. sebab malas nak belajar, aku lagi rela dengar ceramah. okay. itu bukan point utama. yang penting sekarang ialah kau kena dengar dari kedua dua sayap baru kau boleh buat perbandingan. jangan la tengok tv3, rtm saja atau baca berita harian saja. bacalah dua dua.

baca berita harian, baca harakah, baca malaysiakini.com. lepas tu bandinglah sendiri. siapa sebenarnya yang bohong, siapa sebenarnya yang betul betul layak jadi pemimpin.

secara jujurnya aku mengaku, tun mahathir itu genius. sangat genius. tapi sayang, ada kurang di tempat lain. aku memang hormat dengan tuan guru nik aziz. dengan kesederhanaan yang ditunjukkan, erm. seolah olah sempuran. tapi mana ada manusia yang sempurna selain Nabi Muhammad Kekasih Allah. mesti ada sesuatu yang kurang.

dan secara jujurnya, aku benci dengan penyokong, penyanjung yang macam lembu. bila pemimpin cakap a, a la dia. takde b lagi dah. sebenarnya ada pemimpin yang okay tapi disebabkan manusia manusia ni la pemimpin tu nampak teruk. ye la. penyokong sendiri tak boleh nak pimpin, macam mana nak mentadbir negara, nak jadi khalifah.

erm.

sebenarnya semua tu pilihan kita sendiri. ada akal kan? boleh guna kan?

oh ye. entri ni terhasil sebab aku hairan. kenapa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) rajin gila buat kerja akhir akhir ni. tapi bagus la kan. kurangla masalah rasuah.

erm.

lu pk la sendiri.

assalamualaikum.

No comments: